Veelgestelde vragen over diftar rest
Waarom?
Waarom moeten we restafval vermijden?
Restafval wordt verbrand en kan niet gerecycleerd worden. Die grondstoffen zijn we met andere woorden kwijt. Recycleren vraagt minder van ons milieu dan nieuwe grondstoffen ontginnen en verwerken. Bij de verbranding van restafval wordt er CO2 uitgestoten. Goed sorteren zorgt dus alleen al voor een positieve bijdrage aan het klimaat.
Uit onderzoek blijkt dat 40% van je restafval nog recycleerbaar materiaal is. Je mag geen recycleerbare materialen bij restafval deponeren. Je bent verplicht om correct te sorteren. Goed sorteren, is bovendien goedkoper dan alles bij restafval deponeren.
Voor wie?
Kan ik voor mijn tweede verblijf binnen Ibogem ook een container aanvragen?
Tweede verblijvers kunnen ook een diftarcontainer krijgen. De betalingsuitnodiging gaat naar het domicilieadres. Mail je vraag naar diftar@ibogem.be.
Kan ik als kleine onderneming/zelfstandige ook gebruik maken van de diftarcontainer?
Als u als bedrijf aan onderstaande voorwaarden voldoet, kan* u een restafvalcontainer aanvragen. Let op: de betaling verloopt ook via voorafbetaling. We maken geen factuur. (*U bent niet verplicht om een container aan te vragen bij Ibogem. U kan ook voor een private afvalinzamelaar kiezen.)
- U produceert per ophaling niet meer dan 180 L restafval (of omgerekend 22,5 kg);
- Het restafval is naar aard, samenstelling en hoeveelheid vergelijkbaar met huishoudelijk afval. Het is dus geen afval van uw bedrijfsactiviteit, maar komt voort uit de dagelijkse werking van u en uw werknemers. (Cf Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.)
Als u niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet, verwijzen wij u graag door naar een private afvalinzamelaar. Het VLAREMA (het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) bepaalt dat bedrijfsafval gescheiden moet worden ingezameld en verwerkt. Bovendien is het verplicht om als afvalstoffenproducent een contract af te sluiten met de afvalstoffeninzamelaar en alle afvalstoffen en hun vooropgestelde inzamelwijze op te sommen.
Ik woon in een gebied met sorteerstraat, kan ik ook een diftar restcontainer aanvragen?
Nee, in gebieden waar verplicht gebruik gemaakt wordt van een sorteerstraat, vinden geen huis-aan-huisinzamelingen plaats. U moet gebruik maken van de ondergrondse containers.
Ik woon op een appartement waar een gemeenschappelijke container is. Wat nu?
U kan blijven werken met een gemeenschappelijke container of overschakelen op individuele containers. Overleg met uw syndicus. Het is aan de syndicus om ons de keuze door te geven.
Mijn Ibogem
Hoe maak ik een account op Mijn Ibogem?
Lees hier hoe je een account maakt op Mijn Ibogem.
Krijg je een foutmelding op Mijn Ibogem? Stuur een mail met een printscreen van het probleem naar diftar@ibogem.be.
Hoe weet ik of ik al een account hebt?
Als je je verbruik (bv. van de gft-container) momenteel al opvolgt via Mijn Ibogem, heb je al een account. Let op: Als je de betalingsuitnodigingen per e-mail krijgt, wil dat niet automatisch zeggen dat je een account op Mijn Ibogem hebt.
Kan ik ook een account maken voor iemand anders?
Een mailadres kan slechts aan 1 klant gekoppeld zijn. Als je het account voor iemand anders wil opvolgen, maak je best een ander mailadres aan.
Ik kan geen account aanmaken/ik heb een probleem op Mijn Ibogem.
Stuur een mail met een printscreen van het probleem naar diftar@ibogem.be.
Container
Is zo’n container wel handig?
Ja. Je kan de containers makkelijk dragen of vlot verrollen. Nog een voordeel: je hoeft geen zakken meer te kopen en je hebt ook geen last meer van opengekrabde zakken.
Ik woon op een appartement. Waar moet ik zo’n container zetten?
We begrijpen dat er op een appartement niet altijd even veel plaats is om een container te plaatsen. De kleine container van 40 liter kan daarvoor handig zijn. Hij neemt niet meer plaats in dan een zak en heeft bovendien een handige draagbeugel, trekstang en wieltjes. Een 40 L-container is vergelijkbaar met een kleine grijze zak (30 L).
Kan ik mijn container omruilen voor een ander formaat?
Ja. Raadpleeg hier de voorwaarden.
Kan ik een tweede container aanvragen?
Ja, je kan een tweede restafvalcontainer aanvragen op je domicilieadres, op voorwaarde dat het totale volume van de beide containers het maximaal toegestane volume van 240 liter niet overschrijdt. Dus dit kan enkel wanneer je in het bezit bent van een 40 L of 120 L container. Gezinnen bestaande uit meer dan 8 personen kunnen daarop een uitzondering vragen.
De tweede container koop je aan en wordt je eigendomscontainer.
Hou er rekening mee dat voor elke aangeboden container een ledigingskost wordt aangerekend.
Hoe maak ik mijn container proper?
Je staat zelf in voor het onderhoud van je container. De containers zijn gemaakt van hard kunststof, zijn glad vanbinnen en kunnen dus gemakkelijk uitgewassen worden. Je kan onderaan krantenpapier leggen om er voor te zorgen dat afval niet blijft hangen. Afval dat geurhinder kan veroorzaken, kan je eerst in krantenpapier wikkelen of in een klein (plastic) zakje steken.
Slot
Moet ik mijn container op slot doen voor de ophaling?
Als je voor een slot hebt gekozen, doe je de container op slot als je die aanbiedt voor de ophaling. Het slot dat op je container zit, is een kantelslot: het gaat open als de container wordt gekipt. Je hoeft de sleutel dus niet op het slot te laten zitten.
Wie kan mijn container openmaken?
Een gesloten container kan alleen geopend worden met de sleutel van de eigenaar of via het mechanisch ledigingssysteem van de ophaalwagen. Het slot dat op je container zit is een kantelslot: het gaat open als de container wordt gekipt. Je hoeft de sleutel dus niet op het slot te laten zitten.
Wat als ik mijn sleutel verlies?
Gebruik je reservesleutel. Een slot wordt geleverd met 2 sleutels. Laat eventueel zelf preventief een extra sleutel bijmaken. Bij verlies van beide sleutels kan er enkel een nieuw slot geplaatst worden tegen betaling.
Wat met mijn slot als ik verhuis?
Een slot is aangekocht (jouw eigendom) en wordt niet terugbetaald als je verhuist. Je mag het demonteren en meenemen. (Let op: het slot voor een 40 l is anders dan het slot voor een 120 l en 240 l.) De container zelf hoort bij de woning.
Tarieven en betaling
Wat zijn de tarieven?
Raadpleeg hier de tarieven.
Elke lediging van je restafvalcontainer wordt, samen met het aangeboden gewicht (prijs/kg), aangerekend.
Hoe verloopt de betaling bij diftar rest?
Als je je restafvalcontainer aanbiedt voor ophaling, wordt het aangeboden gewicht aangerekend (prijs/kg), alsook een vaste ledigingskost (afhankelijk van het volume van je container). De betaling gebeurt via voorafbetaling. Ibogem stuurt je, in opdracht van de gemeente, een betalingsuitnodiging met de vraag om een voorschot te storten op je persoonlijke diftarrekening. Als het saldo op je diftarrekening te laag wordt, sturen we je een nieuwe betalingsuitnodiging. Om een lediging te kunnen garanderen, moet er minstens € 2 op je rekening staan.
Hoe kan ik mijn saldo aanvullen?
Denk sowieso op tijd aan het aanvullen van je diftarrekening om te vermijden dat je container niet wordt geledigd.
- Online via Mijn Ibogem:
- Ga naar Mijn Ibogem. Klik op Overzicht betalingen - Saldo opwaarderen. Kies het gewenste bedrag.
- Online betalingen via Mijn Ibogem vóór 22u00 worden nog dezelfde dag verwerkt voor ophaling de dag nadien. Belangrijk: de referentie is slechts eenmaal bruikbaar.
- Online bankoverschrijving:
- Raadpleeg je betalingsuitnodiging voor het rekeningnummer en de gestructureerde mededeling (OGM). Voor een correcte verwerking is het belangrijk dat je de juiste gegevens gebruikt.
- Hou rekening met een verwerkingsmarge van 2 werkdagen, zelfs met een instant overschrijving. Belangrijk: gestructureerde mededelingen/referenties zijn slechts eenmaal bruikbaar.
- Gewone bankoverschrijving:
- Raadpleeg je betalingsuitnodiging voor het rekeningnummer en de gestructureerde mededeling (OGM). Voor een correcte verwerking is het belangrijk dat je de juiste gegevens gebruikt.
- Hou rekening met een verwerkingsmarge van 2 werkdagen. Belangrijk: gestructureerde mededelingen/referenties zijn slechts eenmaal bruikbaar.
- Bancontact:
- Kom naar het onthaal (Schaarbeekstraat 27, Melsele) en betaal met bancontact.
- Hou rekening met een verwerkingsmarge van 2 werkdagen.
Ik heb gisteren gestort op mijn diftarrekening, maar vandaag is mijn container niet geledigd?
Bij het overschrijven van bedragen moet er rekening gehouden worden met een verwerkingsmarge van 2 werkdagen, zelfs met een instant overschrijving. Denk dus op tijd aan het aanvullen van je diftarrekening om te vermijden dat je container niet wordt geledigd.
Via Mijn Ibogem kan je online betalen. Online betalingen via Mijn Ibogem vóór 22u00 worden nog dezelfde dag verwerkt voor ophaling de dag nadien. Lees hier hoe je een account maakt op Mijn Ibogem.
Belangrijk: referenties/gestructureerde mededelingen zijn slechts eenmaal bruikbaar.
Wat is “mijn persoonlijke diftarrekening”?
Je persoonlijke diftarrekening is geen bankrekening van waaruit je kan betalen of waarop je kan storten. Je diftarrekening toont het saldo dat je hebt bij Ibogem. Je kan het raadplegen via Mijn Ibogem. Lees hier hoe je een account maakt op Mijn Ibogem.
Kan ik het saldo van mijn diftarrekening raadplegen?
Je kan het saldo en je afvalverbruik opvolgen via Mijn Ibogem. Lees hier hoe je een account maakt op Mijn Ibogem.
Je kan via Mijn Ibogem ook meteen betalen.
Wat wordt er bedoeld met drempelbedrag?
Het drempelbedrag bepaalt wanneer je een nieuwe betalingsuitnodiging krijgt om je diftarrekening aan te vullen en zo te voorkomen dat je container niet geledigd wordt.
Hoeveel bedraagt het te betalen voorschot?
Het te betalen voorschot is voor iedereen anders. Het is immers afhankelijk van de containers of diensten (vb. ophaling grofvuil) die je al hebt bij Ibogem. Op de betalingsuitnodiging wordt altijd een overzicht gegeven van de containers of diensten die je al hebt bij Ibogem.
Een voorbeeld: Als u een 40 L-restafvalcontainer aanvraagt en voor de rest geen gebruik maakt van andere diensten van Ibogem, zal het voorschot (betalingsuitnodiging) 25 euro bedragen. Voor iemand die een gft-container 120 L heeft en een restafvalcontainer 120 L aanvraagt, zal dat bijvoorbeeld 50 euro zijn.
Waarom betaal ik een ledigingskost?
Daarmee willen we je sensibiliseren om een volle container aan te bieden. Deze ledigingskost is nodig om de logistieke operatie die dit systeem met zich meebrengt, haalbaar te houden.
Waarom moet ik mijn gegevens (mailadres, telefoonnummer) doorgeven?
Het mailadres is nodig om een betalingsuitnodiging te kunnen sturen. Aan de hand van de betalingsuitnodiging kan je het voorschot storten op de vermelde bankrekening om zo je diftarrekening aan te vullen.
Ibogem zal je persoonsgegevens met de nodige zorg en respect behandelen, conform de geldende wetgeving. De volledige privacyverklaring is hier terug te vinden.
Ik heb geen mailadres, hoe krijg ik dan de betalingsuitnodiging?
Misschien kan je wel het mailadres van een zoon/dochter, ander familielid of kennis doorgeven? Kan je echt geen mailadres bezorgen, versturen we de betalingsuitnodiging via de post.
Ik krijg (om medische reden) een sociale tegemoetkoming van de gemeente. Hoe wordt dit binnen diftar geregeld?
Je vraagt die tegemoetkoming aan bij je gemeente.
Voor Kruibeke: klik hier.
Voor Zwijndrecht: via welzijn@zwijndrecht.be of 0800 99 604.
Voor Beveren: via het Klantencontactcenter (KCC) info@beveren.be of 03 750 15 11.
Voor mensen met een medisch probleem bestaan er speciale luierzakken. Informeer bij je gemeente voor de procedure.
Ik wil financiële steun.
Als je vragen hebt over financiële steun, kan je contact opnemen met je gemeente.
Voor Kruibeke: klik hier.
Voor Zwijndrecht: via welzijn@zwijndrecht.be of 0800 99 604.
Voor Beveren: via het Klantencontactcenter (KCC) info@beveren.be of 03 750 15 11.
Ophaling
Hoe bied ik de container aan?
Je plaatst de container aan de rand van de openbare weg en voor je eigen perceel, zonder het verkeer van voetgangers, fietsers of voertuigen te hinderen.
Plaats je container met de wieltjes naar de straatkant. Zo kan de ophaler die het beste meenemen. Zorg ervoor dat het deksel gesloten is. Anders wordt de container niet geledigd.
Een container mag max. 15 kg (40 L-container), 50 kg (120 L-container) of 90 kg (240 L-container) wegen.
Mag ik mijn container aan de straat laten staan? / Wanneer zet ik mijn grijze container buiten?
Neen, de container mag niet op de openbare weg blijven staan. De container mag pas de dag voor de ophaling vanaf 18.00 uur en ten laatste de dag van de inzameling voor 6.00 uur op de openbare weg geplaatst worden. De container moet dezelfde dag nog terug binnen genomen worden.
Waar moet ik de container zetten wanneer het geen inzameling is?
Dat kies je zelf. Je zet de container op een plaats waar het voor jou het handigst is: een berging, balkon, kelder, tuin, ... Een schaduwrijke plaats is in de zomerperiode zeker een pluspunt. Je kan de container op dezelfde plaats zetten als waar je anders je restafvalzakken stockeerde. Bewoners van appartementen moeten dit mogelijks afstemmen met de eigenaar of syndicus van het gebouw.
Ik ga op vakantie, wat doe ik met mijn container?
Net zoals bij elke andere afvalsoort, is het wettelijk niet toegelaten om afval te lang voor of na een ophaling/inzameling op straat aan te bieden. Vertrek je op vakantie en wens je je container intussen te laten ledigen, schakel dan iemand in die voor jou de container buiten zet en opnieuw binnen haalt.
Hoeveel restafval mag ik aanbieden? Wat als ik extra afval heb?
Je mag enkel aanbieden wat in de container past. Het deksel moet gesloten zijn. Afval dat ernaast staat, zal niet worden meegenomen.
Wat te doen als ik meer restafval heb dan er in mijn restafvalcontainer kan?
Als het extra restafval eenmalig is, kan je het spreiden over verschillende ophalingen. Als het extra restafval vaker voorkomt, kan je opteren voor een groter volume container (max. 240 L).
Vergeet niet te sorteren: misschien zitten er nog recycleerbare materialen in die je op een andere manier kan aanbieden (pmd, gft, papier-karton, glas (huis-aan-huis) of elektro, metaal, piepschuim, hout… (recyclagepark).
Wat te doen als ik uitzonderlijk een grote hoeveelheid restafval heb?
Afval vermijden en goed sorteren is het eerste wat je moet doen. Misschien zitten er nog recycleerbare materialen in die je op een andere manier kan aanbieden (pmd, gft, papier-karton, glas (→ huis-aan-huis) of elektro, metaal, piepschuim, hout… (→ recyclagepark).
Als je toch uitzonderlijk een grote hoeveelheid restafval hebt, die je niet (gespreid) kwijt kan in je restafvalcontainer (bijvoorbeeld door grote werkzaamheden, het leegmaken van een huis…) kan je een aanvraag doen om extra restafval te brengen. Stuur daarvoor een mail naar info@ibogem.be met je gegevens en de reden waarom je uitzonderlijk een grote hoeveelheid restafval hebt.
Als je aanvraag wordt goedgekeurd, kan je aan het onthaal speciale restafvalzakken komen kopen (€ 2,65/stuk - tarief 2025). Die speciale restafvalzakken kan je dan na afspraak (via info@ibogem.be) brengen naar het onthaal.
Mijn container werd niet of niet volledig leeggemaakt?
Als je container niet werd leeggemaakt kan dat verschillende redenen hebben. Raadpleeg het briefje dat de ophaler achterliet en contacteer ons indien nodig.
Onze ophalers doen het nodige om de container zo goed mogelijk leeg te maken. Is er toch afval achtergebleven, maak je dit los en bied je het de volgende keer opnieuw aan. Leg een krant onderaan de container om dit te voorkomen. Je betaalt niet voor afval dat in je container achterbleef.
Wat doe ik met mijn kattenbakvulling?
Kattenbakvulling hoort bij restafval. De meeste soorten kattenbakvulling wegen door en zullen zo je afvalrekening duur maken. Je mag het echter nergens anders bij sorteren.
Wat doe ik met mijn luiers?
Baby's zorgen voor heel wat luierafval. Je kan ook kiezen voor herbruikbare luiers. Dat scheelt een hoop restafval. Ibogem subsidieert de aankoop ervan (lees meer). Informeer ook bij je gemeente of er een tegemoetkoming wordt voorzien, zoals een geboortepremie, tegemoetkoming diftarrekening...
Voor mensen met een medisch probleem bestaan er speciale luierzakken. Informeer bij je gemeente voor de procedure.
Voor Kruibeke: klik hier. Voor Zwijndrecht: via welzijn@zwijndrecht.be of 0800 99 604. Voor Beveren: via het Klantencontactcenter (KCC) info@beveren.be of 03 750 15 11.
Verhuis/container verdwenen
Ik ben een nieuwe bewoner en er staat geen container op mijn adres.
Vraag je container hier aan.
Wat als mijn container verdwenen is?
Als je container verdwenen is, laat je dat aan Ibogem weten zodat we de container kunnen blokkeren. Dit is in je eigen voordeel. Anders kan iemand anders er restafval mee aanbieden op jouw rekening.
Het antwoord op je vraag niet gevonden? Bel 0800 53 339 of mail naar diftar@ibogem.be