Veelgestelde vragen over diftar gft

Voor wie?

Nee, in gebieden waar verplicht gebruik gemaakt wordt van een sorteerstraat, vinden geen huis-aan-huisinzamelingen plaats. U moet gebruik maken van de ondergrondse containers.

 

Container

Je moet de container niet aankopen. Elk gezin krijgt 1 container gratis. Je betaalt enkel een ledigingskost en prijs/kg. De gft-container in het diftarsysteem is een herbruikbaar recipiënt en blijft eigendom van Ibogem.

De huidige chip is geblokkeerd. Je kan geen gft aanbieden. Contacteer ons om de container aan jouw adres te koppelen.

Als je container gechipt is, hangt er een streepjescode op je container en zit er onder de rand (vooraan links) een zwarte ronde chip.

Je kan bij Ibogem een gft-container bestellen. Die container is al gechipt. We vragen op dat moment je gegevens (e-mailadres en telefoonnummer). Je krijgt nadien een betalingsuitnodiging om het voorschot op je diftarrekening te storten. Daarna kan je gebruik maken van het diftarsysteem.

Ja. Je kan de containers makkelijk dragen of vlot verrollen.

We begrijpen dat er op een appartement niet altijd even veel plaats is om een container te plaatsen. De kleine container van 40 liter kan daarvoor handig zijn. Hij neemt niet veel plaats in en heeft bovendien een handige draagbeugel, trekstang en wieltjes.

Ja. Als een ander volume beter geschikt is, kan je eenmaal gratis de container ruilen. Zorg dat de in te wisselen container proper is.

Een tweede keer ruilen, kost € 15.

Ja, je kan een tweede gft-container aanvragen op je domicilieadres, op voorwaarde dat het totale volume van de beide containers het maximaal toegestane volume van 240 liter niet overschrijdt. Dus, dit kan enkel wanneer je in het bezit bent van een 40 L of 120 L container.

De tweede container koop je aan en wordt je eigendomscontainer.

Hou er rekening mee dat voor elke aangeboden container een ledigingskost wordt aangerekend.

Je staat zelf in voor het onderhoud van je container.  De containers zijn gemaakt van hard kunststof, zijn glad vanbinnen en kunnen dus gemakkelijk uitgewassen worden. Je kan onderaan krantenpapier leggen om er voor te zorgen dat afval niet blijft hangen. Afval dat geurhinder kan veroorzaken, kan je eerst in krantenpapier wikkelen.

 

Slot

Als je voor een slot hebt gekozen, doe je de container op slot als je die aanbiedt voor de ophaling. Het slot dat op je container zit, is een kantelslot: het gaat open als de container wordt gekipt. Je hoeft de sleutel dus niet op het slot te laten zitten.

Een gesloten container kan alleen geopend worden met de sleutel van de eigenaar of via het mechanisch ledigingssysteem van de ophaalwagen. Het slot dat op je container zit is een kantelslot: het gaat open als de container wordt gekipt. Je hoeft de sleutel dus niet op het slot te laten zitten.

Gebruik je reservesleutel. Een slot wordt geleverd met 2 sleutels. Laat eventueel zelf preventief een extra sleutel bijmaken. Bij verlies van beide sleutels kan er enkel een nieuw slot geplaatst worden tegen betaling.

Een slot is aangekocht (jouw eigendom) en wordt niet terugbetaald als je verhuist. Je mag het demonteren en meenemen. (Let op: het slot voor een 40 l is anders dan het slot voor een 120 l en 240 l.) De container zelf hoort bij de woning.

 

Tarieven en betaling

De betaling gebeurt via je persoonlijke diftarrekening. In de eerste betalingsuitnodiging vraagt Ibogem je, in opdracht van de gemeente, om een voorschot te storten op je diftarrekening.

Elke lediging van je gft-container wordt, samen met het aangeboden gewicht (prijs/kg), aangerekend. Als het saldo onder het drempelbedrag komt, sturen we je een nieuwe betalingsuitnodiging. Om een lediging te kunnen garanderen, moet er voldoende saldo op je rekening staan.

Het mailadres is nodig om een betalingsuitnodiging te kunnen sturen. Aan de hand van de betalingsuitnodiging kan je het voorschot storten op de vermelde bankrekening om zo je diftarrekening aan te vullen.

Ibogem zal je persoonsgegevens met de nodige zorg en respect behandelen, conform de geldende wetgeving. De volledige privacyverklaring is hier terug te vinden.

Denk sowieso op tijd aan het aanvullen van je diftarrekening om te vermijden dat je container niet wordt geledigd.

  • Online via Mijn Ibogem:
    • Ga naar Mijn Ibogem. Klik op Overzicht betalingen - Saldo opwaarderen. Kies het gewenste bedrag.
    • Online betalingen via Mijn Ibogem vóór 22u00 worden nog dezelfde dag verwerkt. Belangrijk: de referentie is slechts eenmaal bruikbaar.
  • Online bankoverschrijving:
    • Raadpleeg je betalingsuitnodiging voor het rekeningnummer en de gestructureerde mededeling (OGM). Voor een correcte verwerking is het belangrijk dat je de juiste gegevens gebruikt.
    • Hou rekening met een verwerkingsmarge van 2 werkdagen, zelfs met een instant overschrijving. Belangrijk: gestructureerde mededelingen/referenties zijn slechts eenmaal bruikbaar.
  • Gewone bankoverschrijving:
    • Raadpleeg je betalingsuitnodiging voor het rekeningnummer en de gestructureerde mededeling (OGM). Voor een correcte verwerking is het belangrijk dat je de juiste gegevens gebruikt.
    • Hou rekening met een verwerkingsmarge van 2 werkdagen. Belangrijk: gestructureerde mededelingen/referenties zijn slechts eenmaal bruikbaar.
  •  Bancontact:
    • Kom naar het onthaal (Schaarbeekstraat 27, Melsele) en betaal met bancontact.
    • Hou rekening met een verwerkingsmarge van 2 werkdagen.

Bij het overschrijven van bedragen moet er rekening gehouden worden met een verwerkingsmarge van 2 werkdagen, zelfs met een instant overschrijving. Denk dus op tijd aan het aanvullen van je diftarrekening om te vermijden dat je container niet wordt geledigd.

Via Mijn Ibogem kan je met online betalen. Online betalingen via Mijn Ibogem vóór 22u00 worden nog dezelfde dag verwerkt.

Belangrijk: referenties/gestructureerde mededelingen zijn slechts eenmaal bruikbaar.

Je persoonlijke diftarrekening is geen effectieve rekening van waaruit je kan betalen of waarop je kan storten. Je stort het geld op de door Ibogem vermelde bankrekening. Je diftarrekening is een virtueel overzicht van je saldo.

Je kan het saldo en je afvalverbruik opvolgen via Mijn Ibogem.

Het drempelbedrag bepaalt wanneer je een nieuwe betalingsuitnodiging krijgt om je diftarrekening aan te vullen en zo te voorkomen dat je container niet geledigd wordt.

Het te betalen voorschot is voor iedereen anders. Het is immers afhankelijk van de containers of diensten (vb. ophaling grofvuil) die je al hebt bij Ibogem. Op de betalingsuitnodiging wordt altijd een overzicht gegeven van de containers of diensten die je al hebt bij Ibogem.

Daarmee willen we je sensibiliseren om een volle container aan te bieden. Deze ledigingskost is nodig om de logistieke operatie die dit systeem met zich meebrengt, haalbaar te houden.

Misschien kan je wel het mailadres van een zoon/dochter, ander familielid of kennis doorgeven? Kan je echt geen mailadres bezorgen, versturen we de betalingsuitnodiging via de post.

 

Mijn Ibogem

Een mailadres kan slechts aan 1 klant gekoppeld zijn. Als je het account voor iemand anders wil opvolgen, maak je best een ander mailadres aan.

Stuur een mail met een printscreen van het probleem naar diftar@ibogem.be.

 

Ophaling

Je plaatst de container aan de rand van de openbare weg en voor je eigen perceel, zonder het verkeer van voetgangers, fietsers of voertuigen te hinderen.

Plaats je container met de wieltjes naar de straatkant. Zo kan de ophaler die het beste meenemen. Zorg ervoor dat het deksel gesloten is. Anders veroorzaakt dit problemen bij het ledigen en kan er waaivuil ontstaan.

Een container mag max. 15 kg (40 L-container), 50 kg (120 L-container) of 90 kg (240 L-container) wegen.

Neen, de container mag niet op de openbare weg blijven staan. De container mag pas de dag voor de ophaling vanaf 18.00 uur en ten laatste de dag van de inzameling voor 6.00 uur op de openbare weg geplaatst worden. De container moet dezelfde dag nog terug binnen genomen worden.

Dat kies je volledig zelf. Je zet de container op een plaats waar het voor jou het handigst is: een berging, balkon, kelder, tuin, ... Een schaduwrijke plaats is in de zomerperiode zeker een pluspunt. Bewoners van appartementen moeten dit mogelijks afstemmen met de eigenaar of syndicus van het gebouw.

Net zoals bij elke andere afvalsoort, is het wettelijk niet toegelaten om afval te lang voor of na een ophaling/inzameling op straat aan te bieden. Vertrek je op vakantie en wens je je container intussen te laten ledigen, schakel dan iemand in die voor jou de container buiten zet en opnieuw binnen haalt.

Als je container niet werd leeggemaakt kan dat verschillende redenen hebben. Raadpleeg het briefje dat de ophaler achterliet en contacteer ons indien nodig.

Onze ophalers doen het nodige om de container zo goed mogelijk leeg te maken. Is er toch afval achtergebleven, maak je dit los en bied je het de volgende keer opnieuw aan. Leg een krant onderaan de container om dit te voorkomen. Je betaalt niet voor afval dat in je container achterbleef.

 

Verhuis/container verdwenen

Als je container verdwenen is, laat je dit aan Ibogem weten zodat we de chip kunnen blokkeren. Dit is in je eigen voordeel. Anders kan iemand anders er gft mee aanbieden op jouw rekening.

 

Het antwoord op je vraag niet gevonden? Bel 0800 53 339 of mail naar diftar@ibogem.be